Tillbaka i Usa

Ja efter en vecka hemma i Sverige var jag då tillbaka i Usa. Jag bloggade inget när jag var hemma då jag ville ta vara på varje sekund med min familj och inte sitta framför datan för mycket. Jag tänkte nu dock skriva lite om hur resan gick och vad jag han med på min korta vecka hemma.
 
Först på torsdags kvällen så hade ja jätte svår och sova och att man sen egentligen skulle ta barnen på fredagsmorgonen var inte mer upplyftande. Jag hade sttällt klockan på 7.10 som vanligt och snozzar. Hör dock pappan väcka barnen och tittar in i mitt rum och frågar om jag skulle ta barnen och jag svarar ja men han säger åt mig att han kan ta dem så jag kan sova vidare. Skönt! Om man nu då hade kunnat somna om... Men det kunde som sagt inte jag utan det var bara till och gå upp och titta lite på tv då allt redan var packat. Vid 2 åkte vi i alla fall och hämtade barnen för att sedan släppa av mig vid bussen. Med tanke på att det är relativt långt till flygplatsen och bensin är dyrt så valde vi att jag skulle ta bussen til flygplatsen. Bra tänkte jag men sen när vi sitter och väntar på bussen så kommer den inte. Min vm går då och frågar när bussen ska komma och då visar det sig att i ståt på fel plats i 1.5timme. stressar för att hitta rätt ställe och tillsut kommer jag på bussen. Jag hade turen och hamna nära en äldre man som började prata med mig och han berättade nästan hela sin livshistoria för mig. (Amerikanare är verkligen öppna för alla!) Han hette Bill och tjänade mer pengar på en timme än vad jag gör på en vecka, han kunde inte få barn men had fått lyckan att adoptera två. Han fru bodde under vinterhalvåret i las palmas (dit han skulle åka) han hade en hund som haft cancer men som med hjälp av en mirakelkur frisknat till sig från det och allt möjligt. Den resan på två timmar gick väldigt fort tack vare denna underbara man.
Checkade in på flygplatsen och satte mig sedan på planet för 14 timmars resa (mellanlandade i Heatrow, London). Av någon anledning har jag svårt att sova på planet och att man då inte fått sova speciellt mycket natten innan gjorde mig inte gladare. Tack och lov kunde man titta på film på flyget så jag fick på något sätt tiden och gå. Twilight, Argo och Life of Pi... När jag väl landade på Landvetter, fått min väska så var det då dags att träffa min familj. Den glädjen av att se pappa, mamma Hampus hans flickvän Louise och min moster Raija är obeskrivlig. JAG ÄR HEMMA!
Vi kramas och gråter alla en skvätt och går sedan mot bilen. Jag hade bara på mig en tröja då det knappt varit någon luft på planen blev stoppad av mamma som sa att jag bodde ta på mig någon jacka då det fortarande är vinter hemma! (Va det var ju 22grader i Santa Rosa och nu kom man till vintern!) Jackan åkte på och det var tur det för så fort man gick ut så kom det en ilande vind och jag förstod att nu är jag vekligen hemma i vinterlandet Sverige:D
Väl hemma var det middag, gravad och rökt lax med nypotatis, hovmästarsås och grädfil, mums! Med vid middagen var även farmor. Efter det delade jag ut lite presenter
Mamma= DKNY väska och boucheron parfym
Pappa= Mitt projekt som var en egenbyggd bilmodel av Ford Mustang
Hampus=Två skjortor och en pike t-shirt från Ralph Lauren
Louise=Parfym.
När det väl var dags och gå och lägga sig så somnade jag direkt vilket inte var så konstigt:)
 
Söndag
Vakande hyfsat tidigt (8) vid 10 tiden kom min underbara vän Johanna hem till oss och åt frukost med oss. Efter att ha gjort iordning mig drog vi till knalleland och fickade och strossade lite (jag köpte två par byxor på cubus).Efter det åkte vi och träffade Hampus på gokartcity. Johanna började jobba och jag och Hampus spenderade lite tid med varandra:) Åkte gokart som resulterade i att jag slog mitt eget rekord och tjejrekordet;) Trots att jag inte åkt på en evighet så sitter det väl i blodet eller:) Hem och åt plankstek på kvällen och bara myste.
 
Måndag
Åkte och åt lunch hos farmor, koljox på begäran av mig:) Hem och sedan åkte jag till stan för att fika med Amanda. Efter fikan och en lång pratsund åkte vi hem till hennes nya lägenhet som hon har medd sin pojkvän. Så sjukt konstigt och se henne i hennes egen lägenhet! Vi hade det riktigt trevligt. På kvällen blev det indonesiskt gratäng men denna gången utan Hampus då han åkte till Genk i Belgien för träningsläger med gokart.
 
Tisdag
Idag hade jag en heldag med min kusin Malin och hennes dotter Alva. Alva har växt så sjukt mycket sen sist jag såg henne. Senast jag såg henne kunde hon inte lyfta huvudet själv nu står hon och går några steg hit och dit. Ett riktigt litet charmtroll var hon! Det kommer bli så roligt när jag sen bor hemma i Borås på helt tid igen och bara kunna åka hem till dem för att prata. Malin och hennes pojkvän har ju bott i Falun i några år och samma sommar som jag flyttar ifrån Borås, ja då flytar hon hit. Men snart bor vi i samma stad igen och jag längtar så mycket efter det!
Fick också ett helt underbart samtal från min moster där hon säger att hon blivit farmor! Min kusin och hans tjejs hade blivit föräldrar till en frisk liten flicka! Så enormt glad blev jag över detta besked!
På kvällen åkte jag och pappa ut lite och hamnade hos min faster och henne man. Pratade där en lång stund och jag tror verligen att besöket var uppskattat:) Efteråt åkte vi och handlade ingridienser för lövbiff med prins Bertils fyllning och rösti.
 
Onsdag
Då min pappa åkte på utbildning til Stockholm passade mamma och jag på och ha en heldag tillsammans. Vi åkte till Ullared och spenderade lite pengar där. Vi hade inte tänkt köpa så mycket men efter ett tag tittade vi båda ner i vagnen och insåg att det var lite mer vi ville ha än vad vi tänkt oss men vad gör väl det:) Vi lunchade och åkte sen till Varberg. Kollade hur det såg ut vid Apelviken och jag kan ju verkligen säga att jag skrattade rejält när jag såg vågorna som var några centimeter hög! Hahaha! Fikade och drog sedan till min morbror för ännu mer fika. Jag kommer typ behöva träna två gånger varje dag i några veckor nu för att göra bot för allt mitt fikande;) På kvällen åt vi spagetti och köttfärsås:)
 
Torsdag
Förberede för mitt kalas. Pappa och jag handlade på citygross och när vi kom hem började jag baka. Det hela slutade med att jag bakade fyra olika sorters kakor. Snoddas, sockerkaka, chokladbollar och drömtårta. Det var så skönt att få baka igen och då med riktig ingridienser och från början och inte med massa färdiga pulvermixar!
Vid sex tiden började gästerna komma och vi hade fult hus ända tills 9tiden. Det var så roligt och träffa alla igen även om det bara var för några timmar!
 
Fredag
JAG FYLLER 20ÅR
Tänk att det var 20 år sedan jag födes, helt sjukt! Blev i alla fall bjuden på lunch av min morbror Pertti och hans fru Gunilla på resturang repet där de har thai/sushi/husmanskost buffe. Jag tog bara från thai och min mage stod rakt ut när jag var klar! Mitt under maten fick jag ett samtal från min kusin Jani som berättade att han, Jenny och Vilma nyss kommit hem från bb och att om jag ville så kunde jag komma hem till dem på eftermiddagen:D GLÄDJE!
Men innan jag gjorde det passade jag på och gå till bolaget och köpa mina första egna cider. Jag fick till och med visa leg vilket var rätt roligt för hon tvekade lite när hon tittade på det innan hon insåg att det var idag som min födelsedag var;)
Blev i alla fall hemkör och hämtade min present till Vilma och åkte sedan och besökte min kusin. Det var så roligt och träffa dem igen och herregud så liten Vilma var men ändå helt perfekt! Så glad att jag han se henne innan jag åkte igen då hon kommer vara 6månader nästa gång.
Hem, hämta mamma och drog till mormor och morfar för lite prat innan jag åter kunde åka hem och bara vila och njuta av min sista kväll hemma på ytterliggare ett halvår. Passade på och äta oxfile med rödvinsås och potatisgratäng. Spelade även lite buzz som jag stor ägde på:)
 
Lördag
När klockan väl ringde vid 7.30 förstod jag inte varför jag behövde gå upp. Det tog några minuter innan jag insåg att det var dags för mig att återvända till Usa. Åt frukost i lugn och ro innan vi begav oss till flygplatsen. Checkade in och bara väntade. Det kändes riktigt konstigt att sitta där igen även om jag visste att det denna gången bara handlade om 6 månader och inte ett helt år. Efter att ha kramat mamma och pappa hejdå började jag självklart och gråta men jag tänkte samtidigt på alt roligt jag fått vara med om denna veckan, människor jag träffat, barn jag sett växa och presenterat för familjen, rekord slagna, pengar slösade och fantastisk mat. Det finns så mycket jag önskar att jag hunnit med men man kan helt enkelt inte göra allt på en vecka. Jag måste ju också ha lite tid för bara mig själv. Men överlag så var detta en av de bästa veckorna i mitt liv och jag kommer alltid och minnas den.
Resan hem var oerhört lång! På första planet hamnade jag bakom en pojke med autism som skrek och hoppade/sparkade i stolen. Försökte att inte bry mig så mycket men det var rätt jobbigt ibland. 
Kom inte upp i luften förens en timme försent och när vi kom till London kom paniken då min gate skulle stänga om 20min. Jag skyndade mig så mycket jag kunde, sprang hit och dit, åkte tunelbana/tåg höder i högtalarna dem säga "final call, gate closing" och tillslut med svetten rinnandes  kom jag fram. Satte mig på plats men även här fick vi vänta i 1.5h då något hade gått sönder. Tittade på film och läste "En dag" som jag fått av min faster Anki (börjar bra). Tillslut landade vi och jag kom igenom alla kontroller (jippi) och möttes vid utgången av min vm. Resan hem gick lätt och det kändes skönt att vara tillbaka. Välkomnades även med en kram av vp men barnen sov och det blev ävven mitt nästa stopp. Min säng. Efterlängtade sömn!
 
Vet inte om någon orkade läsa igenom allt detta men det är även för minn skull jag skrev så mycket i ett inlägg. Jag vill inte glömma något även om jag kanske inte fick med allt här nu.
Har i alla fall kunnat konstatera en sak medans jag varit i Sverige
Borta (Usa) bra men hemma (SVERIGE) åh hemma är verkligen bäst!
Bilder kommer snart:)
<3
 


Kommentarer
pappa

Var väl en mycket bra summering av veckan. Hade inte kunnat skriva den bättre själv.Hoppas att batterierna har laddats ordentligt under din vistelse här hemma hos oss. Här är det nu väldigt tomt och jag väntar redan på nästa resa jag skall köra till Landvetter, då för att hämta hem dej för gott.Veckan vi har haft kommer jag att leva länge på ha det nu så bra puss puss
Pappa

Svar: tackar, känns som jag fick med det mesta i en relativt kort text!jag längtar också tills jag landar på landvetter och det då är förgått, eller i alla fall tills nästa resa;) det känns tomt även här, min kökskompis är inte med mig och inte heller min shoppingvän. Kommer kunna leva en sisådär 6månader på den veckan innan jag behöver en ny<3 pusspuss
Emelie

2013-03-18 @ 06:01:44
mamma

OJOJ!!!!Väldigt bra skrivet...Ha det nu så himla skönt o ta vara på dagarna. njut, shopa,träna o lek med barnen för rätt som det är så ska du hem:) Puss

Svar: Tack så mycket:) Jag ska försöka även om jag längtar tills dagen jag står på landvetter och vet att jag inte ska lämna sverige igen:)
Emelie

2013-03-21 @ 08:59:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

emelieausa.blogg.se

skoltrött -> bli Au pair

RSS 2.0